مقدمه

   مجموعه آزمايشگاه‏هاي مهارت های بالینی، محیطی ایمن، ساختارمند و شبیه سازی شده را به منظور آموزش مهارت های بالینی فراهم می سازند. شرایطی که در این محیط آموزشی فراهم  می شود، باعث می شود تا دانشجویان علوم پزشكي مهارت های ارتباطی، شرح حال گیری،  معاینه فيزيكي و مهارت های باليني را قبل از استفاده از آنان در شرایط واقعی، تمرین نموده و مهارت لازم را کسب نمایند.

اين مجموعه در حال حاضر بعنوان يكي از مجموعه آزمايشگاههاي بسيار پيشرفته، با امكانات و تجهيزات كاملاً تخصصي و به روز كه بر اساس آخرين كاتولوگ‏ها خريداري مي گردد مورد توجه هيات هاي نظارت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي قرار گرفته است.

اهداف

*هدف اصلی آزمايشگاه مهارت هاي باليني، شبیه سازی یک محیط بالینی است.

* کاهش فاصله بین تئوری و بالین

* ارتقاء مهارتهای بالینی و ارتباطی دانشجو در محیط آرام و کنترل شده

* ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی و کار گروهی

* ایجاد فرصت هایی برای یادگیری مستقل و مداوم

* کاهش استرس دانشجو در یادگیری مهارتها

* افزایش انگیزه در دانشجویان

* ارتقاء شیوه های ارزشیابی

* انجام پژوهش ها مرتبط با یادگیری مهارتها

* انجام پژوهش ها در ارتباط با ساخت وسایل

تاريخچه

آزمايشگاه‏ مهارت باليني در سال 1371 تحت عنوان اتاق پراتيك تأسيس گرديد و در سال 1388 با هدف برگزاري امتحانات آسكي در فضايي به مساحت 270 متر مربع تغيير كاربري داده شد. با تاسيس مركز تحقيقات توسعه علوم پرستاري و مامايي در سال 96 بر اساس بخشنامه مراكز تحقيقات علوم پزشكي، رسماً به عنوان زير مجموعه اين مركز تحقيقات قرار گرفت و به عنوان 6 آزمايشگاه تخصصي از جمله آزمايشگاه مهارتهاي باليني پرستاري، آزمايشگاه مهارتهاي باليني مامايي، آزمايشگاه مهارتهاي باليني اتاق عمل، آزمايشگاه مهارتهاي باليني اورژانس و فوريتهاي پزشكي، آزمايشگاه مهارتهاي باليني نشانه شناسي و معاينات فيزيكي، آزمايشگاه مهارتهاي باليني زايمان فيزيولوژيك در سامانه ساها ثبت گرديدكه آزمايشگاه مهارتهاي باليني زايمان فيزيولوژيك اين مجموعه در سال 97 با حضور مدير مراكز تحقيقاتي دانشگاه آزاد اسلامي افتتاح و به بهره برداري رسيد وتنها آزمايشگاه مجهز در اين حوزه در استان اصفهان مي باشد. در اين مجموعه علاوه بر آزمايشگاهها، كلاس درس تئوري مجهز به امكانات سمعي و بصري، دو رختكن مجهزا جهت خانمها و آقايان و سرويس هاي بهداشتي جداگانه نيز در نظر گرفته شده است.

فعاليتهاي آزمايشگاه مهارتهاي باليني

  1. مجموعه آزمايشگاه مهارتهاي باليني مركز آموزش و تمرين دروس عملي و باليني دانشجويان رشته هاي پزشكي، پرستاري، مامايي، اتاق عمل و بهداشت عمومي و بهداشت خانواده است.
  2. اين مجموعه از سال 94 ميزبان برگزاري آزمون صلاحيت باليني پزشكان از واحدهاي دانشگاه‏هاي آزاد اسلامي كل كشور است كه بصورت فصلي برگزار مي شود و تا كنون 16 دوره اين آزمون را پوشش داده است.
  3. آزمون فاينال پرستاري مخصوص دانشجويان ترم آخر پرستاري نيز كه شرط فارغ التحصيلي دانشجويان      مي باشد تا كنون 3 دوره برگزار گرديده است.
  4. كارگاه‏هاي آموزش و پژوهش محور متعددي در اين مكان برگزار مي گردد كه آن را به عنوان محل درآمدزايي مركز تحقيقات تبديل كرده است.
  5. فعاليت هاي بين رشته اي اعم از ساخت دستگاههاي تجهيزات پزشكي با الگوگيري از مانكن هاي موجود با همكاري ساير مراكز فني مهندسي دانشگاه در اين آزمايشگاه صورت مي گيرد. بطوري كه اولين محصول مشاركت علمي مركز تحقيقات توسعه علوم پرستاري و مامايي با مركز تحقيقات فناوريهاي ساخت و توليد دانشگاه، مانكن نيم تنه كمك‏هاي اوليه است كه در سال 97 رونمايي گرديد. همچنين مانكن سمع قلب و ریه هوشمند نيز با مشاركت علمي اين مركز با مركز تحقيقات ريز شبكه هاي هوشمند در حال ساخت مي باشد.
  6. اين مجموعه پتانسيل برگزاري دوره هاي كوتاه مدت حرفه اي همچون توانمند سازي كاركنان رشته‏هاي علوم پزشكي ساير واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي، دوره هاي مهارت ورزي رشته هاي فني مهندسي مانند مهندسي پزشكي و نيز حمايت از پايان نامه هاي تحصيلات تكميلي رشته هاي مذكور را دارا است.

قوانین مرکز

مركز آموزش مهارت هاي باليني تجسمی از محیط بیمارستان است. لذا رعایت قوانین حرفه ای الزامی است.

مقررات مربوط به گروه بندی و حضور در کلاس

  1. گروه بندی دانشجویان در ابتدا به صورت انتخابی انجام می گردد ولی بعد از آن دانشجو حق جابجا کردن گروه عملی را ندارد.
  2. برنامه کلاس، گروه بندی و ساعات تمرین در تابلوی اعلانات نصب می شود.
  3. حضور دانشجویان در کلیه کلاسها و ساعات تدریس ضروری است. سعی کنید به هیچ وجه غیبت نداشته باشید، غیبت حتی در حد مجاز می بایست جبران شود.
  4. کلاس های این مرکز راس ساعت برگزار می گردد و 5 دقیقه بعد از آن درب مرکز بسته می شود. در صورت دیر رسیدن دانشجو ، به هیچ وجه اجازه ورود به کلاس به دانشجو داده نخواهد شد.
  5. در کلاس های عملی مهارت هاي پرستاري مبحث درس توسط استاد مربوطه بر روی مانكن نمایش داده می شود. دانشجو موظف است با دقت به مراحل و چگونگی انجام تکنیک توجه کند ساعاتی نیز برای تمرین تکنیک ها در نظر گرفته شده که دانشجو با حضور استاد مهارتهای آموخته شده را تمرین کند.
  6. لازم است دانشجو جهت آماده شدن برای ورود به عرصه بالین، در تمام مدت انجام تکنیک ها بایستد.

مقررات مربوط به ورود در مرکز

تعویض لباس دانشجو در اتاق رختکن انجام گرفته و لباس ها و وسایل در داخل کمدهایی که حاوی کلید می باشند قرار داده می شود. به هیچ عنوان دانشجو حق بردن وسایل به داخل اتاق ها را ندارد.

بعد از خروج از مركز کلید کمدها مجددا بر روی آنها گذاشته می شود. دانشجو به هیچ عنوان حق خارج کردن کلید کمد و گذاشتن لباس در کمدها و قفل کردن آنها را در حین خروج از مركز ندارد.

استفاده از کمدها فقط برای زمانی می باشد که دانشجو در داخل مركز کلاس یا تمرین دارد.

 مقررات مربوط به وضعیت ظاهری و پوشش

  1. رعایت حجاب اسلامی در این مرکز الزامی می باشد.

  2. رعایت ادب ، صبر و دقت در کلاس عملی ضروری است.

  3. استفاده از یونیفرم تعیین شده جهت حضور در کلاس ضروری است.

          يونيفرم دانشجويان پرستاري شامل روپوش سفید ضخيم، مقنعه و شلوار سورمه ای، کفش سفید پرستاری

           يونيفرم دانشجويان مامايي و پزشكي شامل روپوش سفید ضخيم، مقنعه و شلوار مشكي، کفش مشكي

    4. در صورت نداشتن یونیفرم تعیین شده، از ورود دانشجو به مركز جلوگیری خواهد شد.

    5. داشتن زیور آلات ، ناخن بلند و لاک در مركز ممنوع می باشد.

    6. به هیچ وجه از تلفن همراه در کلاس های عملی استفاده نفرمایید در صورت استفاده مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

     7. هرگونه فیلمبرداری در کلاس عملی ممنوع است، می توانید مطالب مهم را یادداشت کنید.

مقررات مربوط به استفاده از وسایل و مانکن ها

  1. تکنیک صحیح انجام کار بر روی مانکن یا مولاژ را به روش صحیح توسط استاد مربوطه آموزش ببینید و بعد آن را بر روی مانکن انجام دهید تا به وسایل آسیبی نرسد.
  2. در حفظ وسایل و تمیز نگه داشتن آنها کوشا باشید. در صورت تخریب وسایل دانشجو ملزم به تهیه آن خواهد بود.
  3. به دلیل گران و حساس بودن مانکن ها و وسایل مركز، از دست کاری آنها خوداری نمائید. در صورت جابجا کردن مانکن ها دقت لازم را به عمل آورید تا از افتادن و صدمه به وسایل جلوگیری گردد. در صورت آسیب به مانکن ها با دانشجوی خاطی برخورد خواهد شد.
  4. پس از تدریس یا تمرین مهارتها دانشجویان به صورت نوبتی موظف به جمع آوری وسایل و مرتب کردن وسايل هستند. برای هر وسیله جای بخصوصی در نظر گرفته شده که با اتیکت مشخص شده است.
  5. از انداختن اشیاء تیز و برنده در داخل سطل ها خوداری نمائید. جهت انداختن این وسایل از وسایل درب دار مخصوص استفاده شده است.
  6. جهت یادداشت برداری از نکات گفته شده در کلاس درس، از مداد استفاده کنید. همراه داشتن خودکار در کلاس به دليل آسيب ديدن پوست مانكن ها با خودكار ممنوع می باشد.

مقررات مربوط به آزمون عملی

  1. آزمونهاي عملی مركز به شکل انفرادی و به صورت نشان دادن مراحل هر تکنیک با توجه به اهداف ، وسایل مورد نیاز ، روش و اجرا و توجهات خاص آن انجام می شود.
  2. لازم است دانشجو نیم ساعت قبل از زمان تعیین شده برای آزمون در محل آزمون، حضور یابد.
  3. در مورد درس اصول و مهارت هاي پرستاري و مامايي، هر یک از دوس نظری و عملی نمره مستقل دارند برای دروس نظری- عملی معدل دو قسمت با توجه به ضرایب آن مشخص می شود. اگر معدل دو قسمت به 10 نرسد یا یکی از آنها از 8 کمتر باشد هرچند معدل به 10 رسیده باشد هر دو قسمت باید مجدداً تکرار شوند.
  4. توجه کنید قبل از آزمون عملی، تمرین کافی برای هر تکنیک داشته باشید.
  5. آزمون دانشجویان به صورت زمان بندی و به صورت ایستگاهی برگزار می گردد.
  6. دانشجویان قبل از انجام آزمون قرنطینه می باشند.
  7. پس از اتمام آزمون دانشجو باید سریعا مرکز را ترک نماید

آزمون هاي آزمايشگاه مهارت هاي باليني

بطور كلي آزمون هايي كه در اين مركز برگزار مي گردد بصورت آزمون بالینی ساختار یافته عینی که آسکی OSCE خوانده مي شود (Objective Structured Clinical Examination) برگزار مي گردد، اين آزمون نخستین بار توسط پروفسور هاردن مطرح شد. اين آزمون شامل چندین ایستگاه است که در هر ایستگاه از داوطلب خواسته می شود یک وظیفه یا عمل معین مثل گرفتن شرح حال یا یک معاینه فیزیکی را برای یک ارگان خاص انجام دهد. در هر ایستگاه از یک طرح نمره گذاری استاندارده شده استفاده می شود. در اين آزمايشگاه آزمون هاي زير برگزار مي گردد.

  • آزمون هاي آسكي پايان ترم

آزمون هاي عملي پايان ترم مربوط به دروسي كه در مركز تدريس مي گردد مانند درس اصول و مهارت هاي پرستاري و مامايي، اصول و مهارت هاي پرستاري و روش كار در اتاق عمل، سميولوژي يا بررسي وضعيت سلامت و ... بر اساس محتواي دروس به روش آزمون ساختارمند عینی بالینی (OSCE) با تاکید بر مهارت های ارتباطی، تصمیم گیری بالینی مبتنی بر اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام مهارت های عملی در قالب 3 يا 4 ايستگاه برگزار مي گردد. در اين آزمون ها از بيمارنما يا مانكن و مولاژ استفاده مي شود.

  • آزمون فاينال پرستاري

تمامی دانشجویان پرستاری موظف‌اند در پایان دوره چهارساله کارشناسی پرستاری بر اساس سرفصل رشته کارشناسی پرستاری در این آزمون شرکت کنند و يكی از شرايط فارغ‌التحصیلی دانشجویان، شرکت در آزمون فاينال پرستاری و کسب نمره قبولی است.

اين آزمون بصورت OSCEدر ۶ ایستگاه برگزار مي شود و در هر ایستگاه یکی از رویه‌ها و یا مهارت‌های پایه بالینی پرستاری در قالب سناریو و چک‌لیست مورد ارزشیابی قرار می‌گیرد ایستگاه‌های آزمون شامل ایستگاه احیا و مهارت‌های پایه، ايستگاه تزریقات و مایع درمانی، ايستگاه استریل، ايستگاه بهداشت جامعه و مادر و کودک، ايستگاه آموزش به بیمار و ایستگاه فرآیند پرستاری است.

 

  • آزمون صلاحيت باليني پزشكان

اين آزمون در پایان مرحله کارورزی با هدف ارزیابی تعیین توانمندی بالینی دانش آموختگان دوره دکترای عمومی رشته پزشکی برگزار مي گردد كه به روش آزمون ساختارمند عینی بالینی (OSCE) با تاکید بر مهارت های ارتباطی، تصمیم گیری بالینی مبتنی بر اخذ شرح حال و معاینه فیزیکی و انجام مهارت های عملی تشخیصی درمانی برگزار می شود. اين آزمون به صورت همزمان و متمرکز در مراکز واجد صلاحیت در مناطق آمایشی کشور برگزار می شود. این مراکز بر اساس استانداردهای مصوب هیات بورد پزشکی عمومی و توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی اعتبار بخشی شده اند. آزمون در ۱۲ تا ۱5 ایستگاه فعال ، بجز ایستگاه استراحت طراحی و اجرا مي شود.

 ارزیابی مهارتهای بالینی در آزمون ساختارمند عینی بالینی در پنج بخش زیر تنظیم می شود.

  • مصاحبه، گرفتن شرح حال
  • مهارتهای ارتباطی، پروفشنالیزم و اخلاق حرفه ای
  • معاینه فیزیکی
  • مهارتهای عملی (procedural skills)
  • تفسیر پاراکلینیک و اداره بیمار

مقررات مربوط به آزمون هاي عملی پايان ترم

  1. آزمون هاي عملی مركز به شکل انفرادی و به صورت نشان دادن مراحل هر تکنیک با توجه به اهداف ، وسایل مورد نیاز ، روش و اجرا و توجهات خاص آن انجام می شود.
  2. لازم است دانشجو نیم ساعت قبل از زمان تعیین شده برای آزمون در محل آزمون، حضور یابد.
  3. در مورد درس اصول و مهارت هاي پرستاري و مامايي، هر یک از دوس نظری و عملی نمره مستقل دارند برای دروس         نظری- عملی معدل دو قسمت با توجه به ضرایب آن مشخص می شود. اگر معدل دو قسمت به 10 نرسد یا یکی از آنها از 8 کمتر باشد هرچند معدل به 10 رسیده باشد هر دو قسمت باید مجدداً تکرار شوند.
  4. توجه کنید قبل از آزمون عملی، تمرین کافی برای هر تکنیک داشته باشید.
  5. آزمون دانشجویان به صورت زمان بندی و به صورت ایستگاهی برگزار می گردد .
  6. دانشجویان قبل از انجام آزمون قرنطینه می باشند.
  7. بعد از اتمام آزمون دانشجو باید سریعا مرکز را ترک نماید.

2211  22222 copy    22444